Vizualizacija kao priprema za natjecanje

Natjecanje u triatlonu nije samo fizički nego i psihički zahtijevno. Za razliku od drugih sportova izdržljivosti triatlonca očekuje napor u više disciplina. Zbog toga mentalni faktori uspješnosti poput volje za pobjedom ili volje za dostizanjem cilja u triatlonu igraju odlučujuću ulogu.

Dužina natjecanja, suočavanje s različitim sportskim disciplinama u nizu, neposredna borba sa sportskim protivnikom, vremenskim prilikama predstavljaju visoke zahtijeve za psihu natjecatelja. Psiha često odlučuje o pobjedi ili porazu.

 

Za mentalnu pripremu za natjecanje, između ostaloga, potrebno je predvidjeti i vizualizirati moguće problematične situacije i rješenja za iste koja onda imamo na raspolaganju za odgovarajuće taktičke odluke za vrijeme natjecanja. Takva mentalna priprema daje nam mogućnost djelovanja na odgovarajući način u različitim izazovnim i iznenadnim situacijama kao što su npr. bušenje gume na bicikli za vrijeme dugog triatlona ili naglog gubitka snage u zadnjoj trećini utrke. Mentalna priprema je tu ključna kod donošenja odluke o potpunom odustajanju od utrke ili nastavku utrke s nešto lošijim konačnim plasmanom.

 

Iz psihologije je poznato da snaga vizualizacije svjesno i nesvjesno utiče na naše reakcije. Također, u sportu, sposobnost vizualizacije postizanja cilja kojeg još nismo fizički dostigli pospješuje njegovo dostizanje.

Ukoliko triatlonac nije sposoban vizualizirati cilj kojeg želi postići teže će i fizički postići cilj. Pri tome je nevažno koliko visoko su postavljene sportske ambicije. Nepobitno je da jedan triatlonac prije provođenja plana u djelo treba taj plan višestruko proći u glavi i „odraditi“ ga mentalno.

Vizualizacija je u psihologiji opisana kao „jezik mozga“.

Iza ideje mentalnog treninga stoji pretpostavka da pomoću tog unutarnjeg govora automatiziramo složene akcije, ali ostanemo fleksibilni za adekvatnu reakciju na neki iznenadni događaj.

U triatlonu to posebno dolazi do izražaja u zoni izmjene. Uz pomoć mentalnog treninga možemo se pripremiti za brže izvođenje akcija koje treba izvesti u tranzicijskoj zoni. To činimo tako da se fokusiramo na pojedinačne korake složene akcije, naučimo ih, uvježbamo i dovodimo do automatizacije.

 

 

Taktički prioriteti koje treba mentalno obraditi prije natjecanja

 

Plivanje

-koncentracija na vrstu starta(s pontona, iz vode, s plaže…) i pronalazak optimalnog startnog mjesta

-zauzimanje dobre pozicije tijekom prvih 100m plivanja i priključak vodećoj skupini u prvih 400m

-održavanje jednake brzine tijekom srednjeg dijela plivanja

-zauzimanje povoljne pozicije u zadnjem dijelu plivanja

-nastojanje priključka prvoj biciklističkoj skupini jer pojedinačni vozač nema šanse protiv biciklističke skupine

 

T1-prva zona izmjene

-skidanje plivačke kape i naočala u trku

-otvaranje patentnog zatvarača na naoprenskom odijelu i spuštanje neoprena do kukova

-brzo svlačenje neoprenskog odijela

-stavljanje biciklističke kacige i zakopčavanje kacige

-skidanje bicikle sa stalka i guranje do izlaska iz tranzicijske zone

-skakanje na biciklu iz kretanja

-obuvanje biciklističkih sprinterica u vožnji

 

Bicikla

-koncentrirana vožnja na biciklističkoj stazi

-penjanje na biciklu u pokretu

-snažan početak vožnje da bi se održao ili postigao priključak vodećoj skupini

-orijentacija na stazi i procijena udaljenosti prema naprijed i prema nazad

-brzo odlučivanje o skoku u prednju skupinu

-zauzimanje povoljne pozicije pred kraj biciklističkog segmenta kako bi tranzicija prošla bez smetnji i nezgoda

 

T2-druga zona izmjene

-silazak s bicikle u pokretu i brzo trčanje do stalka za bicikle

-otkopčavanje i odlaganje biciklističke kacige

-obuvanje trkačke obuće

-brz izlazak iz tranzicijske zone

 

Trčanje

-prvih 1-2 km pronalazak odgovarajućeg tempa i privikavanje

-konstantna orijentacija na stazi i održavanje odgovarajućeg tempa

-zauzimanje povoljne pozicije za završni sprint

-odabir taktike za finiš(kraći ili duži završni sprint)

 

 

Kategorija: