Paradigma krioterapije u oporavku nakon treninga

U posljednje vrijeme sve se više priča o oporavku ledom poslije treninga, hladnim kupkama, a da sportaši i treneri uopće ne poznaju da to nije tako bezazlena procedura .Naravno korištenje leda u oporavku dokazano je da veoma koristi oporavku ali isto to što jako koristi, ako ne koristimo na pravilan način može jako puno i štetnih produkata izazvati. Naravno, nemogučnošću korištenja krio saune, modificiramo razne izvedbe, kao što je hladan tuš, kupka, hladni oblozi i ledene masaže. Ovim malim sažetkom cijelog problema Želim vas upoznati kakvi su afekti krioterapije, kad ih koristiti a kad ne i koji su štetni afekti.Kako djeluju kardiovaskularno, kako neuralno, endokrinološki neću dublje ulaziti, ali ako nekog zanima naknadno mogu objasniti.


Krioterapija je lokalno ili sistemsko korištenje niskih temperatura u medicinske svrhe. U sportu se ona koristi s ciljem ubrzanja oporavka.
Trening predstavlja kombinaciju stresnih podražaja koji su primarno mehaničke i metaboličke prirode. Da bi na razini organizma podražaj bio dostatno jak da uzrokuje adaptaciju, na staničnoj razini takav podražaj mora uzrokovati fiziološki slom. Kao rezultat staničnog i substaničnog fiziološkog sloma pri vježbanju nastaje mehaničko oštećenje i upalna reakcija nakon koje je smanjena funkcionalnost organizma ali se stvara kronična adaptacija na stres. Razumjevanje nastanka oštećenja mišića tijekom treninga ključno je pri korištenju krioterapije kao metode oporavka. Primjena niskih temperatura ne može umanjiti već nastalo oštećenje, ali može utjecati na daljnji tijek oporavka. Kod treninga kod kojeg je mišični stres primarno mehanicke prirode, npr. trening jakosti, hipetrofija mišića.., krioterapija neće uspješno odraditi oporavak, kao kod treninga metaboličke prirode i događa se kroz duži period vremena .Vrlo je bitno da iz ove rečenice shvatite da krioterapija ima koristi samo nakon metaboličkog umora, a metabolički umor događa se nakon svakog treninga tipa brzinske izdržljivosti, intezivnog aerobnog treninga, treninzi gdje se povečava raznina laktata, kreatinkinaze... Kod ovakvih se treninga krioterapijom ubrzava oporavak, ali kod treninga tipa hipertrofije(povečanje opsega) mišića led uništava slobodne kisikove radikale i spriječit cemo oporavak, neće doći niti do hipertrofije niti do oporavka. Hlađenje stanica usporava metabolizam i tako umanjuje nastanak štetnih produkata diskrepancije gradivnih supstrata i kisika. Smanjeno iskorištavanje kisika i smanjene količine energije proizvedeno takvim hlađenjem dodatno oštečuju same stanice mišića. Tako da usporenje metabolizma može negativno utjecati na muskularnu adaptaciju i tako poništiti neke učinke treninga. Isto tako ako koristite krioterapiju previše, također uništavate učinke svog treninga bez obzira o kojoj se vrsti treninga radi. Vrlo bitna informacija koju morate razumjeti. Led nije bezazlen i nije poželjan da se igrate s njim na krivi način i da pretjerujete s njim. Nakon ovog nebi htio da me krivo shvatite da krioterapija ne služi ničemu, dapaće krioterapija je dobra i mislim da sam uspio objasnit za što je sve dobra, nakon kojeg sve treninga. Još jedna informacija iz znanstvenih radova, trajanje samih tretmana ne smije trajati duže od 3 minute. Optimalno je dvije minute. Isto se preporučaju neoprenske gaće u samom procesu radi izbjegavanja bolesti kao što su kod žena upale jajnika, kod muškaraca upale prostate, ali podražaj do dvije minute nebi trebalo nikoga dovesti do negativnog učinka. U praksi je dolazilo do bolesti, a najčešće zbog testosterona, gdje su se muškarci natjecali tko će duže izdržati u hladnoj vodi. Takve stvari izbjegavajte. Svoje testosterone spustite na minimum. Budite realni. Optimalno dvije minute, maksimalno tri minute. Ista stvar koju bi vam ovdje naglasio da se uništavanje adaptacije i funkcionalnosti organizma na trening dolazi i upotrebom analgetika tipa Brufena i slično , ista stvar je i kod korišenja antioksidansa, njih korstite samo ujutro, nikad poslije treninga.
Eto toliko o ovoj temi. Naravno ako koga zanima više i nije mu nešto jasno pitajte.

Reference: Jan Homolak, Petar Kuterovac - predavanja

Više literature: Radak, Zhao, Koltai, Ohno, P.Kuterovac. 

 

Kategorija: